NewOpera CO

Foto: Kim Johansson

Foto: Kim Johansson

NewOpera CO arbetar med nyopera, en nyskapande form av musikdramatik. Konstnärlig ledare, kompositör och librettist är Niklas Rydén.

Karin Wiberg har deltagit i samtliga av NewOpera CO:s uppsättningar sedan 2011.

I operan Cirkus (2012) deltar Karin Wiberg som violinist i en pianotrio, i barnoperan Sånglösa (2013-2014) som violinist, sångare och aktör i skepnad av figuren “Pronto” samt i operan Familjen (2016/2017) och den helt färska operan Regrets som violinist, sångare och aktör.

Övriga uppsättningar där Karin Wiberg har deltagit med violin, sång, dans och aktion är julrevyn Besatt – av tider som flyr (2011/2012), föreställningen Kabaret Kosmos (2014/2015) samt den politiska musikteatern Säg till! (2017/2018)

Aktuellt:

  • 21 september 2018 – Urpremiär för elektronoperan Regrets på Atalante. För mer information och speldatum, läs här!
  • 6-7 juli 2018 – New Opera CO gästar Halland Opera & Vocal Festival med barnoperan Sånglösa.

Tidigare:

    • Foto: Beata Rydén

      Under våren 2017 påbörjades arbetet med projektet Säg till!  en politisk musikteater som tar sin utgångspunkt i de oroliga tider vi upplever i världen just nu. Gruppen som både har skapat och framför föreställningen Saga Björklund Jönsson, Karin Wiberg, Alexandra Nilsson och Niklas Rydén. Premiären skedde som gästspel på göteborgsscenen Cinnober Teater i november 2017. Ensemblen spelade sedan även på KoM musik & bar. 25-27 januari 2018 spelas Säg till! på NewOpera CO:s hemmascen Atalante. Läs Scenkonstguidens recension av “Säg till!”

    • Operan Familjen hade sin premiär i september 2016 och här deltar Karin Wiberg som violinist, aktör och sångare. I oktober 2017 sattes den åter upp i en något omarbetad version. Lyssna på Kulturnytt, SR om arbetet med Familjen

www.newopera.se

Recensioner

Om Säg till!
“Föreställningen fortsätter med att belysa olika fenomen som präglat de senaste årens världspolitik. Genom sång, musik och vackra toner beskrivs en värld som idag fylls av så mycket hat och ojämlikhet. Mycket av det har jag läst om i tidningen, sett på nyheterna, diskuterat med kollegor och vänner, men att få höra det genom musiken, ger ett nytt perspektiv, ett skrämmande perspektiv som får en både att må lite illa och bli arg. Samtidigt som en gungar i takt och det känns lite mysigt. Flera gånger under föreställningen knyter det sig i magen, men med hjälp av musiken inger det också ett hopp om att det förhoppningsvis blir bättre. Det finns en ljusare framtid om vi alla bara hjälps åt. Ensemblen leder publiken genom föreställningen med trygg hand(…)Det är en föreställning som på ett härligt otäckt sätt reflekterar över de senaste årens händelser och världens utveckling. Ensemblens professionalitet gör att du känner dig välkommen, avslappnad och de utmanar ditt sätt att tänka. Är det sätt vi lever på det rätta? Finns det bara en sanning? Gillar du musikal, glitter och härlig stämning, men också vill veta mer om verkligheten? Se föreställningen Säg till!”
Ellinor Johansson, Scenkonstguiden

Om Sånglösa:
“Det är också en oerhört professionell kvartett som framför operan. Kompositören Niklas Rydén, som skrivit både musik och libretto,  är själv en av de fyra på scenen,  stundom bakom pianot, stundom uppträder lätt förklädd som någon av figurerna i berättelsen.  Cellisten Johannes Bergion har likaså en dubbel funktion och det tredje instrumentet, fiolen, hanteras elegant av Karin Wiberg, som samtidigt har rollen som Sånglösas inre röst och därmed ständiga, men inte alltid så bekväma, följeslagare.  Den mångsidiga My Engström Renman, som svarar för det fjärde instrumentet, rösten,  är ett fynd för rollen som Sånglösa.”
– Britt Nordberg, Alba.nu

Just därför är Sånglösa en föreställning för alla åldrar. Inför dess väl samspelta medverkande, häpnar en ständigt över den subtila övergången mellan teater och sång, instrumenthantering och gestikulerande.”
– Frida Sandström, Tidningen Kulturen

Om Cirkus:
“Musikerna David Sperling Bolander, Karin Wiberg, Johannes Bergion och Ebba Westerberg fogar klangerna säkert i alla valörer. De sitter på rad vid ena sidan av den vita matta som utgör spelplan. I jackor med cirkusgaloner känns de helt integrerade.”
– Lis Hellström Sveningson i www.nummer.se

“Sofia My Fyrklund tolkar lyhört den poetiska texten och fångar såväl de glada som de tragiska nyanserna i detta cirkusartistliv med såväl röst som kropp. Kvartetten med David Sperling Bolander, piano, Karin Wiberg, violin, Johannes Bergion, cello, och Ebba Westerberg, slagverk, fullbordar med musiken som har drag åt såväl tango, som musikal och pop och ger en mycket speciell stämning åt helheten”
– Vibeke Carlander, Borås Tidning

www.newopera.se

http://www.gp.se/kulturnoje/scenkonst/1.916968-cirkus-atalante

Intimt inspirerande cirkusmonolog


http://www.bt.se/kulturnoje/teater/de-fria-grupperna-vitaliserar-teaterlivet%283270840%29.gm
http://www.tidningenkulturen.se/artiklar/scenkonst/reportage-om-scenkonst/16317-sangloesa-spelar-pa-mer-aen-bara-kaenslor
http://www.alba.nu/?showArticle=25960