DAMKAPELLET – KÄRA KRISTINE JENSEN
Under hösten 2019 spelar Karin Wiberg med musikerkollektivet Damkapellet som tillsammans med scenkonstkollektivet 11th House Collective ger föreställningen Kära Kristine Jensen på Inkonst i Malmö.
…………………………………………
Kära Kristine Jensen är en scenkonstföreställning som tar upp den sanna historien om en ung bondpigas liv i början av det danska 1900-talet. Hennes berättelse bor i breven till sin bror – ett stort pussel av känslor och vardagshändelser. Under våren 2018 ärvde Kristines barnbarns barn, Lise Kroner, dessa brev. Sedan dess har Lise, tillsammans med Malene Begtrup Andersen och Mario Ochoa, utvecklat ett scenkonstverk. Tillsammans med musiker från stråkkollektivet Damkapellet, där Karin Wiberg deltar, ger de liv till Kristines berättelse genom en musikalisk brevväxling.
Malene Bentrup Andersen – Manus och regi
Mario Ochoa – Musik och komposition
Lise Kroner – Musik och komposition
Musiker från Damkapellet
Föreställningar:
26 september 2019 kl. 19.00 – Premiär, Inkonst, Malmö
27 september 2019 kl. 19.00 – Inkonst, Malmö
28 september 2019 kl. 16.00 – Inkonst, Malmö
Mer information och biljetter finns här
Från repetition. Här med musik av Lise Kroner:
HISTORIEVERKET
Historieverket levandegör Göteborgs stads historiska platser, händelser och byggnader genom att genomföra inspirerande projekt i samarbete med stadens entreprenörer och artister inom kultur, scen och konst.
I juni 2019 genomförde Historieverket ett sceniskt och musikaliskt performance under Stadsledningskontorets invigningsfest.
MAN MUST SING – KOM INTE HIT!
Evi söker efter svar i sin barndom. Hon finner där berättelsen om en familj som splittrades i sökandet efter ett bättre liv. Den nyskrivna kammaroperan Kom inte hit! är baserad på verkliga levnadsöden och skildrar tre människors kamp mot systemet och desperata längtan efter att få vara tillsammans.
Operakompaniet Man Must Sing beställer, producerar och framför nyskriven och normkreativ scenkonst på svenska i ett smart och intimt format. Kompaniet består av Nina Ewald (sopran), Amanda Flodin (mezzosopran) och Karl Peter Eriksson (baryton).
Man Must Sings första operaproduktion var kritikerrosade kammaroperan Akvarium, som uruppfördes på Atalante i Göteborg 2016 och valdes ut att spelas på Scenkonstbiennalen 2017. Även denna gång samarbetar de med teamet från Akvarium: regissören Gunilla Johansson Gyllenspetz, scenografen Martin Eriksson och ljusdesignern Christofer W Fogelberg.
Kom inte hit! framförs av de tre sångarna i Man Must Sing samt musikertrion Trio Carelia.
Operan har urpremiär på Atalante den 11 oktober 2018.
Speldatum:
11-14 oktober 2018 – Atalante, Göteborg
14-16 november 2018 – GöteborgsOperans Skövdescen
Medverkande
Tonsättare: Daniel Fjellström
Libretto: Vanja Hamidi Isacson
Regi: Gunilla Johansson Gyllenspetz
Scenografi: och kostymdesign Martin Eriksson
Ljusdesign: Christofer W Fogelberg
Foto: Per T Buhre
Man Must Sing
Evi – Amanda Flodin
Vilma – Nina Ewald
Kaarle – Karl Peter Eriksson
Trio Carelia
Violin: Karin Wiberg
Klarinetter: Maria Wigander
Dragspel: Kallis Bengtsson
MEMBRANE REMEMBRANCE
Den svenska konstnären och designern Fanny Spång (f. 1988) arbetar inom en tvärvetenskaplig praxis med visuellt uttryck genom animering, skulptur, installationskonst och design.
Med sin bakgrund som designer arbetar Fanny Spång i ett utrymme mellan konst och design. Hennes konst utforskar organiska strukturer genom en vridd, detaljerad surrealism och undersöker ämnen som förgänglighet, tomhet, kollektivmedvetenhet och tidens erfarenhet. Med en fascination för natur och vetenskap utforskar hennes arbete kroppsliga texturer i oväntade sammanhang och format.
Membran Remembrance är en utställning som utforskar det förgängliga. Tillväxten och nedbrytningen av kroppsliga strukturer, ett minne av kroppen som dödar sig själv, cellernas anarki och den ojämna kampen för att hålla sig vid liv.
Utställningen utforskar kroppens egna integrerade minne, cellstrukturer, koder i vårt DNA och en prognos om slutet som strider mot vetenskapen. Ett möte mellan den mjuka, fysiska arkitekturen av ett membran och ett vidhäftande material som betong.
Det är ett mausoleum över det oönskade, med köttiga föremål som är skilda från kroppen och upplevda som form på en piedestal. Membran Remembrance är ett firande av de oönskade avfallsstrukturerna i våra kroppar, draget till det öppna och frusna i betong, en undersökning av tumören som form. Objekt som normalt inte syns kan visas öppet. En förståelse för att det som håller oss vid liv (cellregenerering) också kan vara orsaken till vår död. Det är en undersökning av rädslan för våra oförutsägbara kroppar och vår brist på kontroll över vad som bor däri.
Med ljudinstallation av Karin Wiberg.
13 september 2018 – Vernissage på Turba Gallery, Hannover. Läs mer här!
LUTHER & KÄTHE – EN KAMMAROPERA (2017)
Svenska kyrkan, Göteborgs Stift presenterar den nyskrivna kammaroperan Luther & Käthe i samarbete med Sensus, Stadsmissionen och Stiftelsen Anna Ahrenbergs fond. Denna lutherska sång till livet är baserad på en fantasi om relationer, makt och kön för femhundra år sedan. Verket är tonsatt av Mikael Fridén till text av Katarina A Karlsson och urpremiären äger rum i S:t Johanneskyrkan, Göteborg. I denna produktion har regissör Emelie Sigelius, tillsammans med Mikael Fridén, sammanfört en kreativ ensemble bestående av unga musikalartister och dansare, erfarna operasångare och skickliga musikanter från Göteborg. Luther själv spelas av Göteborgsoperans Iwar Berkqwist, under hösten 2017 aktuell i The Phantom of the Opera och Katarina A Karlsson gestaltar Käthe.
Luther – Iwar Bergkwist
Käthe – Katarina A Karlsson
Ensemble: Celine Løvmon, Helena Sjöstrand Svenn, Maria Hidman, Lisa Henningsson, Tore Sunesson, Eric Olsson, Karl-Johan Nordensten, Aron Bjurström.
Orkester: Mikael Fridén, Åsa Johansson, Karin Wiberg, Daniel Austern, Jonas Franke-Blom, Reymond Larsson Rea, Andreas Edlund
Musik: Mikael Fridén
Regi: Emelie Sigelius
Libretto: Katarina A Karlsson
- 11 november 2017 18:00, Urpremiär! S:t Johanneskyrkan i Göteborg
- 12 november 2017 16:00, föreställning med eftersamtal. S:t Johanneskyrkan i Göteborg
- 14 november 2017 19:00, föreställning. S:t Johanneskyrkan i Göteborg
THE BEAR – OPERA ESTRAD (2016)
“En döv, en hörande och musik. En sångare, en skådespelare och musiker. Publik som lyssnar och publik som ser, publik som känner, som engageras och dras med in i att möta opera i de dövas värld.” Under sommaren 2016 sätter Opera Estrad upp operan The Bear av William Walton som gästspel på Kronhusteatern i Göteborg där operasångarna och skådespelarna teckenspråkstolkar och gestaltar librettot tillsammans på scen.
Medverkande:
- Regi: Isabel Lagos
- Musikalisk regi: Lisa Fröberg
- Regiassistent: Sofia Olsson Lönn
- Popova, skådespelare: Rebecca Drammeh
- Popova, sångare: Amanda Flodin
- Smirnov, skådespelare: Niklas Andersson
- Smirnov, sångare: Thomas Sonefors
- Luka, sångare: Sten Dereman
- Scenografer: Lotti Almqvist, Linnea Jensen
- Violin: Karin Wiberg
- Cello: My Hellgren
- Piano: Lisa Fröberg, Emma Runegård
Recension:
Hade inte skådespelarna varit så karaktärsstarka och träffsäkra i sina gestaltningar – förutom de redan nämnda görs rollen som betjänten på ett förtjänstfullt vis av Sten Dereman – hade det blivit mindre bra förstås. Det gäller också den pianotrio som leds av Lisa Fröberg som har en utmärkt precision och attack i insatserna. – Magnus Haglund, Göteborgs-Posten
Läs hela recensionen här
TRIO DRING (2013-2015)
Med programmet Lost and found och i form av trio, duo och solo gav Trio Dring under åren 2013-2015 konsert med musik skriven från 1600-talet och fram till idag.
Trio Dring sökte upp repertoar av kvinnliga tonsättare som delvis har fallit i glömska men som de ansåg vara värda att uppmärksammas och spelas på konsertscenerna.
Trio Dring
Oboe – Blanca Sans Ballart
Violin – Karin Wiberg
Piano – Sara C Hellåker
Aktuellt 2016 – Trio Dring i Sveriges Radio P2:
Under Birgitta Tollans intervju med Karin Wiberg i programserien “Kvinnors musik – på väg!” i Musikmagasinet, P2 klingar hösten 2016 bland annat Mel Bonis komposition Sérénade ur Suite en trio med Trio Dring (den går även att lyssna på i sin helhet nedan):
Mel Bonis – Sérénade ur Suite en trio. Lunchkonsert, Christinae kyrka, Göteborg 2014:
“Jag ville bara tacka för en jättefin musikupplevelse i Slottskapellet i kväll! Fantastiskt att ni rotat fram dessa ytterst begåvade kvinnor ur historiens dunkel! …Härlig musik och mycket proffsigt framförd! Ni bedriver verkligen en angelägen kulturgärning. Fortsätt så och välkomna åter till Jönköping!…” Fredrik Lagerberg, publik vid sommarkonsert i Slottskapellet, Jönköping 2015.
LILLA SNÖ (2015-2017)
Lilla Snö bjuder i sitt visprogram på klangfulla iakttagelser som berör och känns igen. Med ett personligt och komiskt tilltal sjunger och berättar de om luggslitna medborgare, kantstötta liv, omöjlig kärlek och kamp för rättvisa och fred.
Sara Ahlberg – Sång och gitarr
Karin Wiberg – Violin och sång
2017 – Skarpnäcks Kulturhus, Stockholm
2015 – Speldags, Göteborgs Stad
FRONT WINDOW THEATRE (2013-2015)
Front Window Theatre är ett ambulerande konstprojekt som utforskar stadens beslöjade narrativ. Utgångspunkten är fönstret – som en transparent yta i stadens fragmenterade kropp – någonting som binder samman dess mentala interiör med en oförutsägbar koreografi av rörelser i stadsrummet.
Front Window Theatre är Kim Johansson, Gustav Lejelind och Karin Wiberg
`REMEMBRANCE`
I september 2014 skapar Front Window Theatre ett platsspecifikt verk på konstscenen Atalante i Göteborg. En liten lägenhet kom att utgöra scenen för en föreställning som speglar hur tiden påverkar och splittrar den kollektiva minnet av staden.
Under Göteborg Film Festival 2015 omarbetar Front Window Theatre verket för Göteborgs Konsthall och vernissagen för videokonstutställningen `Let me tell you a story`.
`ENDEAVORS TO SUSTAIN`
I en 30 minuter lång föreställning under GIBCA Extended hösten 2013 förvandlas fasaden till ett nedgånget hyreshus och trottoaren utanför till en oförutsägbar scen med ekande musik, skuggspel och animationer.
Under 2015 ger Front Window Theatre `Endeavors to sustain` som del av AM Publics konstsatsning S.32:1 på Södermannagatan 32 i Stockholm.
Stråkkvartett från Göteborg som under hösten 2016 framförde Valborg Aulins stråkkvartett nr. 2 i e-moll.
Medlemmar:
Karin Wiberg – violin
Rikard Nord – violin
Daniel Austern – viola
Hanna Bendz – cello
KABARET KOSMOS (2014-2015)
I projektet Kabaret Kosmos skapade sju artister från olika genrer en tvåakters föreställning med rötter i förra seklets tiotal. En litterärt och konstnärligt experimentell varieté som hade sin premiär och första spelperiod på Atalante under hösten 2014 i Göteborg. I december 2015 sattes Kabaret Kosmos åter upp, denna gång på Aftonstjärnan i Göteborg.
Kabaret Kosmos är Michele Collins, Clara Gustavsson, David Sperling Bolander, Jannine Rivel, Karin Wiberg och Niklas Rydén.
www.newopera.se/kabaret-kosmos
A PART TWO (2015)
Operan A Part Two är en platsspecifik variant av operan A Part (se tidigare inlägg). Den handlar om det outtalade, det dolda, om att inkluderas eller exkluderas. Genom de medverkande musikernas och konstnärernas gemensamma process byggd på improvisation och upprepning skapas operans musikaliska och rörliga ram.
Medverkande:
Karolin Kent – Dans
Anna Thunström – Sång/röst
Gustav Lejelind – Gitarr, libretto, musik
Karin Wiberg – Violin, musik
Tove Brandt – Kontrabas, musik
Ida Andersson – Scenografi/Kostym
Kim Johansson – Ljus
3-4 maj 2015 – Stora Teatern, Göteborg
www.gustavlejelind.com/stora%20teatern.html
RHAPSODY IN ROCK – SSO (2015)
Under våren 2015 turnerade Karin Wiberg som violinist i SSO (Sweden Symphony Orchestra) med Robert Wells i Rhapsody in Rock.
ATT ÖVA PÅ VÅLDTÄKT / IMPLODERA SCENKONST (2013-2014)
En monologföreställning med bland andra Nina Jeppsson, Natascha Kampusch och Fröken Julie. Innehåller improviserad och nykomponerad livemusik av Trio Phantasms Karin Wiberg (violin) och Camilla Åström (dragspel), och på scenen ses också Cicely Irvine, ljudkonstnär.
Efter ett första slutsålt gästspel på Folkteatern, Göteborg i maj 2013 har föreställningen återkommit för tre ytterligare spelperioder samt framförts vid scenkonstfestivalen Magdalena Sin Fronteras Festival i Santa Clara, Kuba.
“…på scenen finns förutom skådespelaren även Trio Phantasm – Camilla Åström, dragspel, Leo Cederquist, cello och Karin Wiberg, violin – som med improvisationer och nyskriven musik skickligt leder publiken mellan 1800-tal och nutid… …Pjäsen igenom funderar jag om jag inte har sett någon annan på samma tema förut, utan att komma på någon. På Folkteatern i Göteborg spelas den dock. In your face.” – Karin Jacobson, Feministiskt Perspektiv www.feministisktperspektiv.se/2013/05/31/grym-ovning-pa-valdtakt
Ensemblen
Petra Adlerberth-Wik – Regi
Nina Jeppsson – Skådespelare
Karin Wiberg – Violin
Camilla Åström – Dragspel
Cicely Irvine – Ljudkonst
Moa Viltok – Ljusdesign
September 2014 – Folkteatern, Göteborg
Januari 2014 – Magdalena Sin Frontera Festival. Santa Clara, Kuba
Januari 2014 – Folkteatern, Göteborg
Maj 2013 – Folkteatern, Göteborg
www.themagdalenaproject.org/es/content/magdalena-sin-fronteras-iv
www.folkteatern.se/evenemang/att-ova-pa-valdtakt
www.imploderascenkonst.blogspot.se
UTMARKERNA (2013-2014)
I det vemodiga och modala rör sig texterna. Utmarkerna letar sig bort från vägarna och in i snåren; en rörelse genom ljudvärldar, mellan det improviserade och berättelserna.
Under 2014 skapade musikerna Karin Wiberg och Ingrid Hedin Wahlberg projektet Utmarkerna. Instrumenten var deras röster, violin, piano och digitalt ljudskapande och de uppträdde på festivaler såsom Göteborgs Visfestival och Saltoluokta Folkmusikfestival samt på kulturföreningar och i kyrkor.
“Rösten är viktig för de två. De sjunger, de nynnar, det är stämmor, ekon, man tar till hela skalan. Här testas olika varianter av ljud, med violinen och ett vanligt dricksglas som resonanslåda. Vi lämnar allfartsvägarna och trevar oss fram i periferin, musiken befinner sig i ett gränsland där de mest spännande möten äger rum”. –
– Gregor Flakierski, allehanda.se
www.allehanda.se/noje/musik/musik-i-granslandet
www.blogg.helahalsingland.se/smakbloggen/2014/07/02/i-musikens-utmarker/
– Bergs Lars Hansson, blogg
Utmarkerna framför Hembygd. Text och musik, Karin Wiberg. Arrangemang, Utmarkerna. Visfestivalen Göteborg 2014:
ALEKVARTETTEN (2012-2014)
Pianokvartetten Alekvartetten framförde mellan åren 2012-2014 musik främst från den romantiska epoken med tonsättare som E. Andrée, J. Brahms m.fl.
Violin – Karin Wiberg
Viola – Johanna Östling/Magnus Wassenius
Cello – Hanna Bendz
Piano – Vladimir Masko
VEM ÄR STARKAST (2014)
Vem är starkast? – en dansvarieté för stora och små. För barn 3 – 9 år och andra med öppna sinnen.
Koreografen Gilda Stillbäck har under en intensiv period tillsammans med dansarna och kompositören Jorge Alcaide utforskat temat styrka med olika grupper av förskolebarn i åldern 2-6 år. Inspirerade av barnens reflektioner och rörelser kring styrka har en livfylld och poetisk dansvarieté växt fram.
Vem är starkast? är Sveriges första integrerade dansföreställning för barn med professionella dansare med och utan funktionsnedsättning. Karin Wiberg medverkar som livemusiker under en föreställning i maj 2014 i Vänersborg och som violinist i den förinspelade musiken under dansgruppens turnéer som går över hela Sverige.
FENOMENE (2013)
Gestaltade sviter för unika rum. Av och med Karin Wiberg, Paulina Moberg och Benedikte Esperi.
“Svit 1”
Performance där fyra kroppar gestaltar fenomen som kan uppstå när dag möter natt. En idé om hur materia kan te sig flyktigt och tankar ta fysisk form. I samarbete med Frida Blom och Malin Leijonberg.
2013 – Kulturnatta, Göteborg
GIBCA EXTENDED (2013)
Under GIBCA (Göteborg International Biennial for Contamporary Art) 2013 väljer ett antal konstnärer att förkasta idén om en statisk presentation och istället välja en alternativ modell där en karta, kontextualiserar deras arbete och fungerar som ett epicentrum för verk utspridda över Göteborgs Stad. Samtliga verk finns markerade på interaktiv karta, som PDF, eller på en fysisk karta som kan hämtas på Röda Sten Konsthall. Genom att fokusera på en integration av vardagliga aktiviteter och konstnärlig praktik försöker denna löst organiserade grupputställning att acceptera kontinuerligt kaos, sökt ordning, flyktig tid och gemensamt utrymme som en integrerad del av den dagliga konstnärliga praktiken.
Föreställningen ENDEAVORS TO SUSTAIN är del av denna grupputställning och skapas och utförs av Front Window Theatre (Kim Johansson, Gustav Lejelind och Karin Wiberg).
2013 – GIBCA Extended, Göteborg
A PART (2013)
Operan A Part är den första delen av Gustav Lejelinds examensprojekt i Master i fri konst vid Akademin Valand och handlar om det outtalade, det dolda, om att inkluderas eller exkluderas.
Genom de medverkande musikernas och konstnärernas gemensamma process byggd på improvisation och upprepning skapas operans musikaliska och rörliga ram.
Medverkande:
Karolin Kent – Dans
Anna Thunström – Sång/röst
Gustav Lejelind – Gitarr, libretto, musik
Karin Wiberg – Violin, musik
Tove Brandt – Kontrabas, musik
Ida Andersson – Scenografi/Kostym
Kim Johansson – Ljus
2013 – Par Bricole, Göteborg
BESATT – AV TIDER SOM FLYR (2011-2012)
En kavalkad med melankoli, kärleksrus och elaka sanningar. Allt på fullt allvar. Med inspiration från revyhistorien, verklighet och drömmar har sångerskan Clara Gustavsson tillsammans med dramatikern och kompositören Niklas Rydén skapat en föreställning som rymmer dåtidsromantik och vardagsproblematik, gamla slagdängor och nya texter. Ord och rörelse.
Karin Wiberg deltar som violinist och sångare.
2012 – Orionteatern, Stockholm
2012 – Sommarscen Malmö, Malmö
2011 – Atalante, Göteborg
www.claragustavsson.wordpress.com
www.niklasryden.se
BJÖRN KLEINHENZ MED TRIO (2011)
Singer songwriter Björn Kleinhenz (www.kleinhenz.se) slår sig samman med Karin Wiberg, violin och Jonathan Larsson, dragspel vilka tillsammans arrangerar om låtar från Björns skivor för triosättning.
2011 – Tyskland, turné
2011 – DaFlo-festivalen
2011 – Nefertiti, förband till First Aid Kit
https://vimeo.com/23582556
BOYOMEGA (2005-2016)
I Boyomegas skivproduktion har Karin Wiberg sedan 2005 deltagit med stråkarrangemang och violinspel på fyra album och en EP.
Mellan 2005-2007 deltog Karin även på ett flertal spelningar i Sverige samt på åtta Europaturnéer i länderna Tyskland, Holland, Danmark, Norge, Österrike, Storbritannien, Schweiz, Italien, Spanien, Luxemburg och Tjeckien.