Karin

Foto: Tilo Stengel

Foto: Tilo Stengel

Solist, ensemble- och orkestermusiker

“Med en säregen bredd som utgår från den klassiska violinen rör sig Karin Wiberg fritt mellan musikstilar och gränsöverskridande konstprojekt. Med sitt engagemang för kultur- och samhällsfrågor framför och sprider hon musik av dåtida bortglömda kvinnliga tonsättare, samt samarbetar med nutida som samtiden måste höra” – Motivering, Västra Götalandsregionens arbetsstipendium

Som sexårig började jag spela violin hemma i Norrbotten och instrumentet blev tidigt en väg för mig att uttrycka mig genom. Efter mina musikerstudier för Alexandr Fischer vid Musikhögskolan i Malmö och för Terje Moe Hansen vid Norges Musikhögskola i Oslo frilansar jag idag som solist, ensemble- och orkestermusiker både nationellt och internationellt med Göteborg som bas. Jag är som klassisk violinist fast och verksam medlem i den nutida marimba- och violinduon Stensöta och den klassiska sång- och violinduon Kristall .

Genom mina program- och repertoarval och genom att beställa och uruppföra verk av nu levande tonsättare arbetar jag aktivt för ett jämställt musikliv, att alltmer av kvinnors tonsättningar ska upptäckas och spelas på musikscenerna, både redan komponerad och ny musik. Under de senaste åren har jag på soloviolin och tillsammans med mina grupper uruppfört verk av bland andra Britta Byström, Bára Gísladottir, Corinne von Dardel och Louise Magnusson.

Vid sidan om det klassiska grundspåret har jag alltid improviserat och rört mig i och mellan olika konstnärliga genrer och musikstilar. Jag skapar musik och ljudkonst i grupper som världsmusikensemblen Trio Phantasm och dans-och ljudkonstduon hahmo, samarbetar sceniskt med andra konstnärer och anlitas för stråkarrangering, studioinspelningar och liveuppträdanden i Sverige och utomlands.

Platser där jag framträder är allt från konserthus och kyrkor till teater- och konstscener och under året 2016 tilldelades jag Västra Götalandsregionens arbetsstipendium samt Göteborgs Stads Kulturstipendium för mitt arbete.

I länkarna nedan går det att lyssna till ett samtal och musik av och med mig i Birgitta Tollans programserie Kvinnors musik – på väg! i Musikmagasinet P2, samt att läsa Jan Larssons intervju med mig i Göteborgsposten:

Länk till Kvinnors musik – på väg! P2
Länk till intervju, Göteborgs-Posten


AKTUELLT (för alla mina aktuella konserter och projekt, se flikarna Projekt och Kalender)

    • Under november månad gästar Kristall tillsammans med pianisten Karin Haglund kammarmusikföreningarna Spelrum i Falun och Pitebygdens musikförbund i Piteå. I samband med detta håller vi elevkonserter för musikstudenterna på Musikkonservatoriet i Falun och Framnäs Folkhögskola.
    • Uruppförande av verket STEIN – Stensöta samarbetar under 2018 med tonsättaren Louise Magnusson som har utvecklat en notationsteknik kallad taktil notation. Tillsammans har vi förverkligat denna notation i stycket STEIN. Verket uruppförs under tonsättarföreningen KVAST:s 10-årsjubileumsfirande i Göteborg den 31 oktober 2018. Projektet genomförs med stöd av Göteborgs Stad och i samarbete med föreningen Levande Musik
    • Foajékonsert på GöteborgsOperan – Den 13 oktober gästar Kristall GöteborgsOperans populära foajékonserter och ger smakprov ur vår repertoar med kvinnors tonsättningar Läs mer här
    • I juni 2018 vistas jag tillsammans med kompositören och pianisten Corinne von Dardel under två veckor i Svenska Institutets gästbostad i Paris, beviljat för att vi skulle få möjlighet att utvecklas som tangomusiker och kompositörer. Under vistelsen träffade vi och tog lektioner för medlemmar ur den franska tangoensemblen Mosalini Teruggi Cuarteto.
    • Den 8 mars 2018 är det release för det digitala uppslagsverket Svenskt kvinnobiografiskt lexikon genom Institutionen för historiska studier vid Göteborgs Universitet. Jag bidrar till detta arbetet med två artiklar om tonsättare. Länk till Svenskt kvinnobiografiskt lexikon

Recensioner

(…)Det finns en folkmusikalisk Kristina från Duvemåla-känsla över tonspråket i Fjellströms mest konsonanta, köriga stunder och det är också där någonstans man faller i gråt. Inte minst för att parallellerna mellan svenska utvandrare, finska invandrare och syriska nutidsmigranter blir så smärtsamt tydliga då. Men även om det är musikaliskt catchy är det lika bra, om inte bättre, när musiken blir som allra mest expressionistisk. För när Maria Wiganders basklarinett brötar i takt med Karin Wibergs fulhårda fiolpizzicato över Kallis Bengtssons dragspelsborduner och Vilma sjunger texten ur ett desperat brev till finska utrikesministern är det som att befinna sig i en tonande, klaustrofobisk Kafkalabyrint full av återvändsgränder. Denna gastkramande byråkratmusik är nog det mest drabbande i hela operan. Notbladen slänger musikerna på golvet i kall, musikalisk pappersexercis.(…)
– Hanna Höglund, Göteborgsposten (om kammaroperan Kom inte hit! med Man Must Sing med urpremiär på Atalante, Göteborg 2018)

(…)Under konsertens första avdelning är det också i första hand fiolen som utmanar och drar i klangerna. (…) Med långsamt och oerhört vackert spel över flera strängar ger Ellen Lindquists Gaia associationer till norsk folkmusik. (…) Även om temperamenten växlar under konserten är det det meditativt vackra som dominerar när konserten avslutas med Daniel Bergs Blue Memories för marimba med en improviserad violinstämma.(…)
– Tore Sjöqvist, Växjöbladet (om Stensötas konsert hos konstmusikföreningen Media Artes. Växjö 2017)

(…)Aktiva vid sekelskiftet 1900 var Valborg Aulin och Ika Peyron. Peyrons “Romance för piano och violin” är mycket vacker och väldigt välspelad. Nyaste tonsättaren är de nu verksamme Britta Byström som skrivit violinsolot “Baum in der stadt” som violinisten Karin Wiberg fint framför.(…)
– Johan E. Skoglund, Norrländska Socialdemokraten (om Kristalls konsert hos Luleå Kammarmusikförening. Luleå 2016)

(…)Med sin ljusa, höga röst bygger Peter Thisell vidare på debutalbumet från 2014. Och med gitarrer, bas, piano och den skicklige violinisten Karin Wiberg i ryggen levereras en poetisk, innerlig och mycket vacker hybrid av svensk folkton, mörk americana kryddad med klassiska inslag.(…) – 4 av 5
– Kenneth Hammargren, Värmlands Folkblad(om Thisells andra album ”II” utgiven hösten 2016)

(…)Hade inte skådespelarna varit så karaktärsstarka och träffsäkra i sina gestaltningar – förutom de redan nämnda görs rollen som betjänten på ett förtjänstfullt vis av Sten Dereman – hade det blivit mindre bra förstås. Det gäller också den pianotrio som leds av Lisa Fröberg som har en utmärkt precision och attack i insatserna.(…)
– Magnus Haglund, Göteborgs-Posten (om Opera Estrads uppsättning av William Waltons “The Bear”. Göteborg 2016)

(…)Rösten är viktig för de två. De sjunger, de nynnar, det är stämmor, ekon, man tar till hela skalan. Här testas olika varianter av ljud, med violinen och ett vanligt dricksglas som resonanslåda. Vi lämnar allfartsvägarna och trevar oss fram i periferin, musiken befinner sig i ett gränsland där de mest spännande möten äger rum. (…)
– Gregor Flakierski, allehanda.se (om Utmarkernas spelning på Järnsta kulturförening. Nordingrå, Kramfors 2014)

(…)Det är också en oerhört professionell kvartett som framför operan (…) och det tredje instrumentet, fiolen, hanteras elegant av Karin Wiberg, som samtidigt har rollen som Sånglösas inre röst och därmed ständiga, men inte alltid så bekväma, följeslagare. (…)
– Britt Nordberg, Alba.nu (om NewOpera CO:s barnopera Sånglösa. Göteborg 2014)

(…)There are many reasons why this album works so well: Karin Wiberg’s violin, Peter Thisell’s Neil Young-like vocals and David Odlöw’s accordion to name but a few. (…)The music meanwhile, written by all of the musicians, is clearly the result of a group of musicians who have taken the time to perfect these songs. (…)
FOLK RADIO UK (om gruppen Thisells album “I” 2014)

(…) Thisell är ett samarbetsband av ett antal svenska musiker (framförallt från Boy Omega-kretsen) som har gett händer och fötter åt låtar som Peter Thisell har haft i sitt huvud. Folksånger, vemodiga, introverta folksånger med inslag av lo-fi pop. Ingen “glad” kost men vacker, ibland väldigt vacker såsom “Could you” med bländande violinspel av Karin Wiberg. “Lay Here” uppvisar spår från en ung Neil Young. En vacker morgonplatta för en knasterkall dag. (…)
ALTCOUNTRY BLOG i översättning från Nederländska av A. Hugosson (om gruppen Thisells album “I” 2013)

(…)På scenen finns förutom skådespelaren även Trio Phantasm – Camilla Åström, dragspel, Leo Cederquist, cello och Karin Wiberg, violin – som med improvisationer och nyskriven musik skickligt leder publiken mellan 1800-tal och nutid… …Pjäsen igenom funderar jag om jag inte har sett någon annan på samma tema förut, utan att komma på någon. På Folkteatern i Göteborg spelas den dock. In your face.(…)
Karin Jacobson, Feministiskt Perspektiv (om föreställningen Att öva på våldtäkt. Folkteatern, Göteborg 2013)

(…)Musikerna David Sperling Bolander, Karin Wiberg, Johannes Bergion och Ebba Westerberg fogar klangerna säkert i alla valörer. De sitter på rad vid ena sidan av den vita matta som utgör spelplan. I jackor med cirkusgaloner känns de helt integrerade.(…)
– Lis Hellström Sveningson i www.nummer.se (om NewOpera CO:s föreställning Cirkus. Göteborg 2012)


Stipendier

2016 – Arbetsstipendium, Västra Götalandsregionen
2016 – Göteborgs Stads Kulturstipendium
2014 – Stiftelsen EDUARD MAGNUS MUSIKFONDs stipendium


Utbildning

2014
Aurora Chamber Music Course 1,6 hp – Masterclasses, violin med Gerald Schultz och Olivier Charlier samt i kammarmusik med Martin Roscoe. 25 oktober – 1 november. Aurora Chamber Music, Vänersborg

2012
Performance/musikteater – fortsättningskurs, Högskolan för scen och musik, Göteborg. Lärare: Gunilla Gårdfeldt

2011
Musikdramatik – grundkurs, Högskolan för scen och musik, Göteborg. Lärare: Tina Glenvik

Performance/musikteater – grundkurs, Högskolan för scen och musik, Göteborg. Lärare: Gunilla Gårdfeldt

2010
Violinstudier för Tobias Granmo (violinlärare Högskolan för scen och musik)

2009
Kammarmusik – kurs, Högskolan för scen och musik. Inriktning barockinterpretation. Lärare/handledare: Gabriel Bania

2009
Violinstudier för Marja Inkinen Engström (Göteborgs symfoniker)

2004-
Frilansviolinist

2000-2002
Musikerutbildningen, violin, utbytesstudent vid Norges Musikhögskola, Oslo. Violinstudier för Terje Moe Hansen

1998-2004
Musikerutbildningen, violin vid Musikhögskolan Malmö. Violinstudier för Alexandr Fischer


Turnéer i urval (som violinist)

2017
Thisell – Turné, Ryssland

2017
Kristall – Sommarturné med kammarmusikprogrammet Strandhugg – en odyssé i toner och öden längs Sveriges kust. Småland, Bohuslän, Skåne och Västergötland.

2017
Stensöta – Sommarturné med kammarmusikprogrammet Skymningssång musik för marimba och violin. Småland, Skåne, Härjedalen och Blekinge

2016
Kristall – Norrlandsturné med kammarmusikprogrammet Längs en frostig kust. Musik med anknytning till Bottniska vikens västra kustland av främst kvinnliga tonsättare. Konserter ges i Jämtland, Västerbotten, Ångermanland, Hälsingland, Uppland och Norrbotten. Med stöd av Statens kulturråd
kulturradet_logo_neg

 

2016
Stensöta – Kammarmusikprogrammet Skymningssång. Speldagsturné, Göteborgs Stad

2015
Lilla Snö – Duoprogrammet Min älskling är som ett tomtebloss. Speldagsturné, Göteborgs Stad

2015
Stensöta – Sommarturné med kammarmusikprogrammet Skymningssång – musik för marimba och violin. Dalsland, Småland, Skåne och Sör-Tröndelag

2015
Trio Chapman – Sommarturné med kammarmusikprogrammet Lost and found. Västra Götaland, Småland och Skåne

2015
Rhapsody in rock – Sverigeturné med Robert Wells och SSO (Sweden Symphony Orchestra)

2014
Trio Chapman. Sommarturné med kammarmusikprogrammet Lost and found. Halland, Västra Götaland och Småland

2014
Utmarkerna – Sommarturné längs med Norrlandskusten och Lappland

2014
Thisell. Turné i Sverige, Tyskland, England och Danmark

2014
NewOpera CO. Turné, Kultur i Väst

2013
Thisell. Turné i Tyskland och Schweiz

2013
Trio Phantasm – Från Chaplin till Boye. Speldagsturné, Göteborgs Stad

2011
Björn Kleinhenz. Tysklandturné

2010
Next stop: Horizon. Europaturné

2009
Barockensemble, sommarturné. Åland

2007-2009
Cirkus Transmopol, fem europaturnéer + två sverigeturnéer

2005-2007
Boyomega, åtta europaturnéer

2005-2016
Uppdrag som violinist och stråkarrangör på ett 20-tal skivinspelningar